Ei nappia navan täydeltä

Blogi > Ei nappia navan täydeltä

16.5.2020

Oloni-klinikan ravitsemuksen asiantuntijat ovat työssään huomanneet, että ihmiset saattavat popsia purkeista hyvin huolettomasti vitamiineja ja hivenaineita ravintolisänä. Tällainen omavaltainen ”musta tuntuu” -käyttö voi johtaa jopa yliannostukseen tiettyjen vitamiinien osalta, mikäli käyttää vääränlaisia valmisteita.


Vitamiinien yliannostus

Pahimmillaan yliannostus voi aiheuttaa vakavia myrkytysoireita. Yleisempää kuitenkin on, että henkilö kärsii jonkin vitamiinin puutostilasta. Lisäravinteiden turvallinen käyttö saavutetaan asiantuntevan ravintoterapeutin ja säännöllisten, kattavien laboratoriotestien kautta.

Liikaa käytettynä tietyt vitamiinit haitallisempia kuin toiset

Vitamiinit jaetaan imeytymisen perusteella kahteen ryhmään: rasvaliukoisiin ja vesiliukoisiin vitamiineihin. Rasvaliukoiset vitamiinit jäävät elimistöön, joten siksi niiden liikakäyttö aiheuttaa herkemmin yliannostuksen. Vesiliukoisten vitamiinien (B- ja C-vitamiinien) ylijäämät poistuvat elimistöstä virtsan mukana. Nämä eivät siis varastoidu kovin helposti (lukuun ottamatta B12- ja B6-vitamiineja). Jotta liiallisesta vitamiinien napsimisesta muodostuisi todellinen terveysuhka, täytyisi niitä syödä huomattava määrä yli suositusten. Hyvin karkeasti arvioituna puhutaan kymmenkertaisesta määrästä suosituksiin nähden. Vaikka kaikkia vitamiineja on turvallisinta saada vain suosituksia vastaavina määrinä, asiantuntijat kehottavat kiinnittämään erityistä huomiota A-, D3-, B6-vitamiinien sekä raudan ja seleenin määriin. Vain verikokeiden kautta on mahdollista selvittää oma henkilökohtainen tilanteesi ja mahdollisten ravintolisien todellinen tarve. Merkitystä on myös sillä, valitsetko tuotteesi puristeena, kapselina, suun limakalvoilta imeytyvänä suihkeena, puristeena vai tippoina. Huomioithan, että myös suoliston kunto vaikuttaa asiaan.


B6- ja B12 -vitamiinit

B6-vitamiini edistää veren punasolujen muodostumista, hermoston ja immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, energia-aineenvaihduntaa ja psykologisia toimintoja. Se auttaa myös hormonitoiminnan säätelyssä. Vaikka B6-vitamiini on vesiliukoinen, niin isoja määriä tulisi välttää, sillä se voi aiheuttaa neurologisia oireita ja kerääntyä lihaksiin ja hermostoon. Päivittäisestä ruuasta saadaan yleensä hyvin B6-vitamiinia. Esimerkiksi kämmenen kokoisesta lohen tai kanan palasesta saadaan helposti yli puolet päivän B6-suosituksesta. Synteettistä B6-vitamiinia käytetään usein lisäaineena mm. monissa energiajuomissa ja patukoissa. Sen lisäksi ihmiset syövät sitä vielä erikseen purkista. Jos sitä syö normaalin ruuan lisäksi vielä ravintolisänä, määrä voi siis moninkertaistua hyvin helposti. Myös lähes jokaiseen monivitamiinivalmisteeseen on lisätty B6-vitamiinia. Oikeanlaisen vitamiinin käytöllä on suuri merkitys, sillä synteettisessä muodossa vitamiini voi kertyä kehoon aivan eri lailla kuin aktiivisessa muodossa otettu vitamiini. B-12 vitamiini on tärkeä koko keholle. Se auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta. Ravinnossa B-12 vitamiinia saadaan ainoastaan eläinkunnan tuotteista. Näistä parhaimpina lähteinä mainittakoon maksa, kala, liha, kananmunat ja maito. Elimistömme ei pysty itse valmistamaan B12-vitamiinia, joten se on saatava joko ravinnosta tai ravintolisän muodossa.

B12-vitamiini on yleisesti hyvin turvallinen, eikä sitä voi saada liikaa syömällä. Liikasaannin oireet voivat johtua esim. pitkäaikaisen vitamiinipistoshoidon seurauksena. Oireina voi esiintyä puutumista, pistelyä, hermostuneisuutta, uniongelmia, ihottumaa ja närästystä. Erityisesti suurina määrinä ne häiritsevät elimistön tasapainoa ja voivat aiheuttaa edellä mainittuja terveysongelmia. Mutta myös aktiivisen B6-vitamiinin liikakäyttö voi aiheuttaa edellä mainittuja ongelmia. Joidenkin synteettisessä muodossa olevien B-vitamiinien liikakäytöllä voi olla myös päinvastainen vaikutus. Tällöin ne eivät muuntaudu elimistössä aktiivimuotoon, kuten olisi tarkoitus ja siitä voi syntyä vitamiinin puutostila.


C-vitamiini eli askorbiinihappo

C-vitamiini on antikoksidantti, joka edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Käytännössä se siis tukee meidän elimistömme luontaista vastustuskykyä. Ihminen ei itse pysty tuottamaan C-vitamiinia kehossaan ja siksi sitä on välttämätöntä saada ravinnosta ja lisäravinteista. C-vitamiinin kohdalla synteettisellä askorbiinihapolla on todettu olevan paljon positiivisia terveysvaikutuksia. Useat asiantuntijat väittävät isojen C-vitamiiniannosten isojen annosten olevan vaarattomia. Tämän tiedon vahvisti myös amerikkalainen sydän- ja verisuonitautien erikoislääkäri Thomas Levy luennoidessaan Suomessa maaliskuussa 2020. Markkinoilla on saatavana myös rasvaliukoisia C-vitamiinivalmisteita (askorbyylipalmitaatti). Koska rasvaliukoinen C-vitamiini varastoituu elimistön rasvasoluihin, sen annostuksen kanssa tulee olla varovainen.


Rauta

Rauta on ihmiselle välttämätön hivenaine. Monet saattavat aloittaa rautavalmisteiden käytön hyvin huolettomasti pelkästään väsymyksen takia, koska ovat kuulleet, että raudanpuute aiheuttaa väsymystä. Raudan liiallinen ja perusteeton tankkaaminen voi ruveta ns. ”ruostuttamaan” kehoa sen varastoituessa väärään paikkaan. Rautakertymät kehon kudoksissa aiheuttavat oksidatiivista stressiä (=elimistön vapaiden radikaalien ja antioksidanttien suhde on epätasapainossa). Hyvän veren muodostamisen sijaan se kertyykin kehossa vääriin paikkoihin, kuten esim. sisäelimin tai aivoihin aiheuttaen kroonisia sairauksia. Raudan puutteen epäilyssä kannattaa käydä teettämässä ns. rautapaketti eli seuraavat laboratoriokokeet: ferritiini (Ferrit), Transferriinin saturaatio (TrFeSat) ja transferriinireseptorit (TfR). Raudan käytössä täytyy ottaa huomioon myös muiden rautaan vaikuttavien hivenaineiden käyttö, kuten kupari, joka kuljettaa rautaa ja magnesium. Tärkeintä on saada selville, mistä mahdollinen raudanpuute johtuu ja vasta sitten aloittaa lisäraudan käyttö sopivilla valmisteilla.


A-vitamiini

A-vitamiini on tärkeä rasvaliukoinen vitamiini, joka varastoituu elimistöön. A-vitamiinin yksi tärkeimmistä tehtävistä liittyy silmien terveyteen ja normaalin näkökyvyn ylläpitämiseen. Se on hyvin tärkeä suolistolle ja vaikuttaa myös immuunijärjestelmään, limakalvoihin sekä ihoon. Noin 90 % kehon A-vitamiinimäärästä varastoituu maksaan, josta keho vapauttaa sitä tarpeen vaatiessa käyttöönsä. Terveellä ihmisellä täydet A- vitamiinivarastot riittävät noin vuoden ajaksi. Liiallinen A-vitamiinin määrä elimistössä pitkällä aikavälillä saattaa aiheuttaa myrkytykseen viittaavia oireita, joita ovat: talin erittyminen, ihon sarveistuminen ja hilseily, maksavauriot ja luuston haurastuminen. Runsaasti A-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita ovat: maksa, margariini, voi, kerma, kananmuna, juusto, ruusunmarjasose, porkkana, bataatti, lehtikaali, kurpitsa, pinaatti, punainen paprika ja lehtiselleri.


Seleeni

Seleeni on monin tavoin tärkeä kivennäisaine, jota saamme ravinnon mukana. Seleenin lähteitä ovat esimerkiksi kala, äyriäiset, liha, sisäelimet, maitotuotteet sekä viljatuotteet. Mikäli et syö runsaasti lihaa ja maitotuotteita, ruoasta saatu seleeni ei todennäköisesti riitä kattamaan päivittäistä tarvetta. Siinä tapauksessa on syytä harkita seleenin ottamista ravintolisän muodossa. Seleeni edistää myös kilpirauhasen normaalia toimintaa. Seleeniä ei yleensä ole helppoa saada liikaa, mutta mahdollisia myrkytysoireita voi ilmetä, mikäli syö suuria määriä parapähkinöitä tai yli 850 mikrog/vrk seleeniä lisäravinteena. Jo kaksi parapähkinää päivässä täyttää päivittäisen seleenitarpeen. Mahdollisia seleenimyrkytyksen oireita ovat kynsien haurastuminen ja hiusten lähtö, uupumus, neurologiset oireet.


Tärkeä rasvaliukoinen aurinkovitamiinimme D3

Kaikki suomalaiset tarvitsevat D3-vitamiinia ravintolisänä (eli purkista) koko talvikauden, syyskuusta toukokuuhun. Yleisesti ottaen suomalaisten D-vitamiinitaso on liian matala, jolloinka 50-100 mikrogramman vuorokausiannosta voidaan pitää tarpeellisena. Liikakäytön ehkäisemiseksi Oloni-klinikan asiantuntijat kehoittavat tekemään säännölliset laboratoriotestit talvitankkauksen jälkeen keväällä ja uudestaan syksyisin. Liikakäytöstä aiheutuva myrkytystila on erittäin harvinainen. Se voi ilmetä ainoastaan ravintolisänä käytetyn D- vitamiinin seurauksena. Myrkytysoireita ovat mm. veren suuri kalsiumpitoisuus, munuaisten vajaatoiminta sekä sydän- ja hermostoperäiset ongelmat.


Liikakäytön oireita voi olla vaikea tunnistaa

Jos vitamiineja syö liikaa, oireet riippuvat paljolti siitä, mitä vitamiinia syö liikaa ja missä muodossa. Yleensä oireet ovat melko epämääräisiä, esimerkiksi vatsakipua, turvotusta, huimausta ja päänsärkyä. Vitamiinien puutosoireista tiedetään paljon, mutta yliannostus- ja myrkytysoireista vähän, koska ne ovat paljon harvinaisempia. Hivenaineiden saanti turvataan ensisijaisesti syömällä monipuolisesti eri ruoka-aineita. Mikäli epäilet puutostilaa, varmista laboratoriokokeilla tarkat pitoisuutesi ennen kuin tartut purkkiin.

Kaikkia tässä blogissa mainittuja vitamiineja ja hivenaineita ei siis voi saada ruoasta liian suuria annoksia, vaan ongelmat liittyvät nimenomaan vitamiinivalmisteisiin ja niiden eri muotoihin. Ainoat poikkeukset ovat A- vitamiinin osalta maksan ja seleenin tapauksessa parapähkinöiden liikasyönti. Laboratoriokokeita teettäessäsi kannattaa lisäravinteiden käyttö lopettaa noin pari viikkoa ennen testejä. Tällöin tuloksia voi pitää luotettavina.


Varaa aika ravintovalmennukseen!

Hinta: 190,00 € / 1,5 h- 2 h

Ravintovalmennuksesta saat tukea ja neuvontaa mm. 

  • Tasapainoisen ruokavalion suunnitteluun ja painonhallintaan
  • Tarvittavien ravintolisien valintoihin ja oikeaoppiseen käyttöön (mitä, miksi, kuinka paljon ja milloin)
  • Ruoansulatuskanavan ongelmiin – esim. närästys, ummetus tai ripuli, turvotus
  • Astmaan ja allergiaan ja iho-ongelmiin 
  • Hormoniongelmiin 
  • Rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin 
  • Jatkuviin flunssiin - vastustuskyvyn alentumiseen 
  • Jatkuvaan väsymykseen ja uupumukseen 
  • Tuki- ja liikuntaelinongelmiin

Ravintovalmentajamme tekee yhteistyötä lääkärin ja muiden hyvinvointi- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa sekä suunnittelee Sinulle yksilöllisen ravinto-ohjelman.
 

Ajanvaraus »

Seuraa Olonia instagramissa ja tiedät tarjouksistamme ensimmäisenä!

Kohti toimivaa aineenvaihduntaa

Oman aineenvaihdunnan toimintaan voi vaikuttaa monella eri tapaa. Tutustu hoitomuotoihin sekä aiheeseen liittyviin luentoihin ja koulutuksiin ja ota yhteyttä!

Lue lisää

Tietosuojaseloste
Sulje ikkuna

Tietosuojaa koskeva seloste

Rekisterinpitäjä

Oloni-klinikka (1937786-0)
Myöhemmin tässä selosteessa Yritys

Tietosuoja-asioista vastaava henkilö ja/tai yhteyshenkilö

Mona Leino
020 740 2480
mona.leino@oloni.fi

Henkilörekisterin nimi

Oloni-klinikka asiakas- ja markkinointirekisteri

Kerättävät henkilötiedot

Keräämme asiakassuhteen hoitamiseksi tarpeellisia henkilötietoja, kuten asiakkaan nimi ja yhteystiedot sekä palvelun käyttäjätietoja. Keräämme henkilötiedot rekisteröidyltä itseltään sekä muista julkisista saatavilla olevista viranomaisen ylläpitämistä rekistereistä ja muista ulkoisista lähteistä, kuten kaupparekisteristä tai muusta vastaavasta julkisesta yritysrekisteristä. Lisäksi keräämme yhteydenottolomakkeiden täyttäneiden tiedot ja käytämme niitä edellä mainittuihin asiakassuhteen ylläpitämiseen liittyviin tarkoituksiin.

Henkilörekisterin käyttötarkoitus ja käsittelyperuste

Henkilötietoja käsitellään voimassa olevan lainsäädännön sallimissa rajoissa verkkopalvelun testaukseen, asiakassuhteen hoitamiseen sekä palveluista tiedottamiseen ja neuvontaan. Saatamme käyttää rekisteröidyn tietoja käyttäjätilastojen keräämiseen ja näiden analysointiin. Kerättyjä tietoja käytetään myös markkinointiviestintään. Henkilötietojen käsittely markkinointiviestintään perustuu henkilön antamaan suostumukseen yhteydenottolomakkeella. Suoramarkkinointi lopetetaan asiakkaan pyynnöstä. Henkilö voi milloin tahansa peruuttaa suostumuksensa ilmoittamalla siitä edellä mainitulle yhteyshenkilölle. Henkilötietojen käsittely voi olla tarpeen Yrityksen ja rekisteröidyn välisen asiakassuhteen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi. Yrityksellä on oikeutettu etu käsitellä henkilötietoja markkinointi-, palvelu- ja asiakasanalyyseissa ja palvelun testauksessa. Markkinointitarkoituksiin saattaa liittyä myös profilointia. Rekisteröidyllä on tällöin oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä.

Henkilötietojen käsittelijät

Henkilötietoihin on pääsy vain asiakassuhteen hallinnoinnista ja markkinoinnista vastaavilla henkilöillä.

Tietojen luovutus

Henkilötietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille, eikä siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, ellei se ole palvelun teknisen toteuttamisen vuoksi tarpeellista. Mahdollisissa tietojen luovuttamisen ja siirtämisen tilanteissa noudatetaan tietosuojalainsäädännön vaatimaa tietosuojan tasoa ja muita tarvittavia turvatoimia.

Evästeet

Käytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat eri selaimet. Evästeiden ja muiden vastaavien tekniikoiden käytön tarkoituksena on analysoida ja kehittää palvelujamme edelleen käyttäjiä paremmin palveleviksi sekä kohdentaa mainontaa. Käyttäjä voi estää evästeiden käytön tai tyhjentää evästeet selaimen asetuksista.

Rekisterin suojaus

Suojaamme henkilötietoja asianmukaisin teknisin ja organisatorisin menetelmin. Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin tietoturvakeinoin suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt, ennalta nimetyt henkilöt.

Henkilötietojen säilytysaika ja hävittäminen

Henkilötietoja säilytetään niin kauan kuin niitä tarvitaan siihen tarkoitukseen, jota varten ne on kerätty ja käsitelty, tai sopimuksen täytäntöön panemiseen tai niin kauan kuin laki ja säännökset niin edellyttävät. Tämän jälkeen henkilötiedot tuhotaan asianmukaisesti.

Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet:

  1. Rekisteröity pääsee pyytäessä häntä koskeviin henkilötietoihin liikesalaisuuden ja sisäisten arvioiden sallimissa rajoissa. Tarkastuspyyntö tulee lähettää edellä mainitulle yhteyshenkilölle kirjallisesti ja allekirjoitettuna sekä henkilön on tunnistauduttava luotettavalla tavalla.
  2. Rekisteröity voi pyytää tietojen oikaisua, jos tiedot ovat puutteellisia tai virheellisiä.
  3. Rekisteröity voi pyytää tietojen poistamista, milloin niiden käsittelyyn ei ole tietosuojaa koskevassa lainsäädännössä tarkoitettua ja rekisteröidyn suostumuksesta riippumatonta syytä.
  4. Rekisteröidyllä on oikeus rajoittaa henkilötietojen käsittelyä, jos tietojen oikeellisuus tai lainmukaisuus näin edellyttää, tai vastustamisoikeuden mukaisesti rekisteröity pyytää rajoittamaan henkilötietojen käsittelyä vain tietojen säilyttämiseen.
  5. Rekisteröidyllä on oikeus vastustaa tietojen käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin Yrityksen oikeutetun edun perusteella.
  6. Rekisteröity voi pyytää tietojen siirtämistä toiselle rekisterinpitäjälle, mikäli se on turvallista ja teknisesti mahdollista.
  7. Rekisteröidyn tulee lähettää oikeuksiaan koskevat pyynnöt kirjallisena tai sähköpostitse seuraavilla yhteystiedoilla:

Oloni-klinikka
Tarkastus-/muu henkilötietoihin kohdistuva pyyntö
mona.leino@oloni.fi

Yritys vastaa pyyntöihin 1 kuukauden sisällä pyynnön esittämisestä, ellei ole erityisiä syitä pidentää vastaamisaikaa.

Sulje ikkuna