Stop pöpöille - hengitä oikein

Blogi > Stop pöpöille - hengitä oikein

6.4.2020

Nenä on tarkoitettu käytettäväksi hengittämiseen – sisään- ja uloshengitykseen. Mikäli nenää ei käytetä, sen toiminta lamaantuu ja tuloksena voi olla jopa krooninen tukkoisuus. Hengitystä korjaamalla nenä avautuu ja myös pysyy auki. 

Nenän tukkoisuus on usein hyvin epämiellyttävää ja se on myös epäterveellistä. Nenähengityksen ollessa vähänkin hankalaa, hengitys muuttuu nopeasti suuhengitykseksi. Tätä pitäisi välttää, koska tutkijat ovat lukuisissa tutkimuksissa todenneet, että nenän kautta hengittäminen on terveellisempää kuin suun kautta hengittäminen. Yksi suuhengityksen haitoista on se, että se on volyymiltaan aina liian suurta. 

Tukkoisuutta lisää monilla mm. allergioista tai yliherkkyyksistä aiheutuva liman erityksen lisääntyminen sekä limakalvojen turvotus. Limantuotanto lisääntyy myös silloin, kun nenän vajaasta käytöstä johtuen limakalvoille jää epäpuhtauksia, jotka aiheuttavat lisää tulehdusreaktioita. 

Nenä on laaja elin, jonka näkyvä osa on vain jäävuoren huippu. Nenässä sijaitsevan limakalvon pinta-ala on lähes kolmasosa perinteisestä A4-paperiarkista. Limakalvo muodostuu limaa erittävistä soluista, värekarvoista ja hajuepiteelistä. Näillä on terveytemme kannalta hyvin merkittäviä tehtäviä. Nämä tehtävät jäävät suorittamatta, mikäli emme käytä nenää sen tärkeimpään tehtävään eli hengittämiseen.

Nenähengitys on määrältään pienempää kuin suun kautta tapahtuva hengitys. Tällöin ilman epäpuhtauksia sekä taudinaiheuttajia kulkeutuu keuhkoihin vähemmän ja myös hiilidioksidia poistuu vähemmän. Tämä on tärkeää, koska hiilidioksidillakin on tärkeä tehtävänsä tulehdusten hillitsijänä. Lisäksi se pitää hengitystiet avoimina ja parantaa elimistön hapensaantia.


Nenähengitys puhdistaa, lämmittää ja kosteuttaa hengitettävää ilmaa

Kaikkia meitä huolettaa ilman epäpuhtaudet, mutta silti hengitämme tuota epäpuhdasta ilmaa suun kautta suoraan keuhkoihin. Jokaisella meillä on oma ilmansuodatin mukana – nimittäin nenä. Oma suodatin on jokaisella siellä nenässä.

Nenän värekarvojen tehtävä on napata ilman epäpuhtauksia ja poistaa niitä joko sierainten kautta takaisin ulos tai nielun kautta alas mahahappojen tuhottavaksi. Epäpuhtaudet tuhoutuvat myös nenän limakalvolla olevan antibakteerisen liman sekä nenän sivuonteloissa muodostuvan typpioksidin (NO) ansiosta.

Ilman puhdistustoiminnon lisäksi nenässä toimii myös lämmitysjärjestelmä. Vaikka pakkanen paukkuisi, nenän kautta hengitettäessä sisäänhengitysilma on jo lähes ruumiinlämpöistä sen saavuttaessaan henkitorven. Hengitysilman saapuessa keuhkoihin se on jo +37 asteista. Suun kautta hengitettäessä ei tapahdu yhtä tehokasta ilman kierrätystä kuin nenässä, joten ilma on huomattavasti viileämpää keuhkoihin saapuessaan.

Talviaikaan sisäilman suhteellinen kosteus on alhainen lämmityksestä johtuen. Kuivuus on suuri rasitus ihollemme ja limakalvoillemme. Kuivat nenän limakalvot ovat alttiimmat ärsytyksille ja tulehduksille. Luonnollista kostutusta nenän limakalvoille tuo uloshengitys, mikäli se tapahtuu nenän kautta. Hönkäistessämme peiliin suun kautta, huomaamme kuinka paljon kosteutta elimistöstämme poistuu ulos hengitettäessä. Tuo kosteus kannattaa hyödyntää nenän limakalvojen kosteutuksessa.


Suodatetaan virukset nenällämme

Tutkimusten mukaan nenäonteloissa muodostuu typpioksidia. Typpioksidi on kaasu, joka laajentaa valtimoita ja ehkäisee veren hyytymistä sekä valtimoiden kalkkiutumista. Typpioksidin sanotaan oleva luonnon oma nitroglyseriini. Valtimoiden sisäpuoli tuottaa typpioksidia elimistön nitriittivarastoista. Tämä merkittävä löytö johti Nobelin palkintoon vuonna 1998.

Nenähengityksen ansiosta hengitysvolyymi pysyy maltillisena eikä ilmaa tule ns. ”haukottua liikaa”. Tällöin aivotkin toimivat kirkkaammin ja terävämmin. Yöllä uni on levollisempaa ja virkistävämpää, päivällä keskittymiskyky ja jaksaminen parempaa. Kun nenän kautta hengitettäessä hengitettävä ilmamäärä on pienempää, myös hengitysteihin kulkeutuu vähemmän flunssaviruksia. 

Joillakin nenän tukkoisuuden syynä voi olla rakenteellinen ahtaus. Kuitenkin nenähengityksen tietoinen aktivointi lieventää tukkoisuutta. Nenähengitykseen siirtyminen pienentää hengitysvolyymia ja tämä pienempi ilmamäärä kulkee vaivattomammin myös ahtautuneista väylistä. 

Olipa syy nenän tukkoisuuteen mikä tahansa, tukkoisuutta voidaan lievittää ja saada nenä auki pysyvästi korjaamalla ja aktivoimalla nenän kautta hengitystä. Mikäli nenäsi on vähänkään auki, liiku pitämällä suu kiinni ja hengittämällä tukkoisuudesta huolimatta nenän kautta. 

Pyri pitämään mielesi ja hengityksesi rauhallisena. Älä pelästy, vaikka tuntisit ilman loppumisen tunnetta. Tunne kertoo, että hiilidioksiditaso elimistössäsi nousee, johon hengityskeskus reagoi. Kun hiilidioksiditaso nousee, sileät lihakset rentoutuvat ja ilmatiet avautuvat – myös nenässä. 

Ryhdy käyttämään nenääsi aktiivisemmin! Muista, että mitä enemmän nenää käytät, sitä paremmin se pysyy auki myös nuhaisena.

Seuraa Olonia instagramissa ja tiedät tarjouksistamme ensimmäisenä!

Kohti toimivaa aineenvaihduntaa

Oman aineenvaihdunnan toimintaan voi vaikuttaa monella eri tapaa. Tutustu hoitomuotoihin sekä aiheeseen liittyviin luentoihin ja koulutuksiin ja ota yhteyttä!

Lue lisää

Tietosuojaseloste
Sulje ikkuna

Tietosuojaa koskeva seloste

Rekisterinpitäjä

Oloni-klinikka (1937786-0)
Myöhemmin tässä selosteessa Yritys

Tietosuoja-asioista vastaava henkilö ja/tai yhteyshenkilö

Mona Leino
020 740 2480
mona.leino@oloni.fi

Henkilörekisterin nimi

Oloni-klinikka asiakas- ja markkinointirekisteri

Kerättävät henkilötiedot

Keräämme asiakassuhteen hoitamiseksi tarpeellisia henkilötietoja, kuten asiakkaan nimi ja yhteystiedot sekä palvelun käyttäjätietoja. Keräämme henkilötiedot rekisteröidyltä itseltään sekä muista julkisista saatavilla olevista viranomaisen ylläpitämistä rekistereistä ja muista ulkoisista lähteistä, kuten kaupparekisteristä tai muusta vastaavasta julkisesta yritysrekisteristä. Lisäksi keräämme yhteydenottolomakkeiden täyttäneiden tiedot ja käytämme niitä edellä mainittuihin asiakassuhteen ylläpitämiseen liittyviin tarkoituksiin.

Henkilörekisterin käyttötarkoitus ja käsittelyperuste

Henkilötietoja käsitellään voimassa olevan lainsäädännön sallimissa rajoissa verkkopalvelun testaukseen, asiakassuhteen hoitamiseen sekä palveluista tiedottamiseen ja neuvontaan. Saatamme käyttää rekisteröidyn tietoja käyttäjätilastojen keräämiseen ja näiden analysointiin. Kerättyjä tietoja käytetään myös markkinointiviestintään. Henkilötietojen käsittely markkinointiviestintään perustuu henkilön antamaan suostumukseen yhteydenottolomakkeella. Suoramarkkinointi lopetetaan asiakkaan pyynnöstä. Henkilö voi milloin tahansa peruuttaa suostumuksensa ilmoittamalla siitä edellä mainitulle yhteyshenkilölle. Henkilötietojen käsittely voi olla tarpeen Yrityksen ja rekisteröidyn välisen asiakassuhteen oikeutettujen etujen toteuttamiseksi. Yrityksellä on oikeutettu etu käsitellä henkilötietoja markkinointi-, palvelu- ja asiakasanalyyseissa ja palvelun testauksessa. Markkinointitarkoituksiin saattaa liittyä myös profilointia. Rekisteröidyllä on tällöin oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä.

Henkilötietojen käsittelijät

Henkilötietoihin on pääsy vain asiakassuhteen hallinnoinnista ja markkinoinnista vastaavilla henkilöillä.

Tietojen luovutus

Henkilötietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille, eikä siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, ellei se ole palvelun teknisen toteuttamisen vuoksi tarpeellista. Mahdollisissa tietojen luovuttamisen ja siirtämisen tilanteissa noudatetaan tietosuojalainsäädännön vaatimaa tietosuojan tasoa ja muita tarvittavia turvatoimia.

Evästeet

Käytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät nimettömän, yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla voimme tunnistaa ja laskea sivustollamme vierailevat eri selaimet. Evästeiden ja muiden vastaavien tekniikoiden käytön tarkoituksena on analysoida ja kehittää palvelujamme edelleen käyttäjiä paremmin palveleviksi sekä kohdentaa mainontaa. Käyttäjä voi estää evästeiden käytön tai tyhjentää evästeet selaimen asetuksista.

Rekisterin suojaus

Suojaamme henkilötietoja asianmukaisin teknisin ja organisatorisin menetelmin. Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muin teknisin tietoturvakeinoin suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt, ennalta nimetyt henkilöt.

Henkilötietojen säilytysaika ja hävittäminen

Henkilötietoja säilytetään niin kauan kuin niitä tarvitaan siihen tarkoitukseen, jota varten ne on kerätty ja käsitelty, tai sopimuksen täytäntöön panemiseen tai niin kauan kuin laki ja säännökset niin edellyttävät. Tämän jälkeen henkilötiedot tuhotaan asianmukaisesti.

Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on seuraavat oikeudet:

  1. Rekisteröity pääsee pyytäessä häntä koskeviin henkilötietoihin liikesalaisuuden ja sisäisten arvioiden sallimissa rajoissa. Tarkastuspyyntö tulee lähettää edellä mainitulle yhteyshenkilölle kirjallisesti ja allekirjoitettuna sekä henkilön on tunnistauduttava luotettavalla tavalla.
  2. Rekisteröity voi pyytää tietojen oikaisua, jos tiedot ovat puutteellisia tai virheellisiä.
  3. Rekisteröity voi pyytää tietojen poistamista, milloin niiden käsittelyyn ei ole tietosuojaa koskevassa lainsäädännössä tarkoitettua ja rekisteröidyn suostumuksesta riippumatonta syytä.
  4. Rekisteröidyllä on oikeus rajoittaa henkilötietojen käsittelyä, jos tietojen oikeellisuus tai lainmukaisuus näin edellyttää, tai vastustamisoikeuden mukaisesti rekisteröity pyytää rajoittamaan henkilötietojen käsittelyä vain tietojen säilyttämiseen.
  5. Rekisteröidyllä on oikeus vastustaa tietojen käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin Yrityksen oikeutetun edun perusteella.
  6. Rekisteröity voi pyytää tietojen siirtämistä toiselle rekisterinpitäjälle, mikäli se on turvallista ja teknisesti mahdollista.
  7. Rekisteröidyn tulee lähettää oikeuksiaan koskevat pyynnöt kirjallisena tai sähköpostitse seuraavilla yhteystiedoilla:

Oloni-klinikka
Tarkastus-/muu henkilötietoihin kohdistuva pyyntö
mona.leino@oloni.fi

Yritys vastaa pyyntöihin 1 kuukauden sisällä pyynnön esittämisestä, ellei ole erityisiä syitä pidentää vastaamisaikaa.

Sulje ikkuna