Saatko riittävästi D-vitamiinia? - Oloni-klinikka

Blogi

”Lupaus hyvinvoinnista” -blogi on terveys- ja hyvin­vointi­ammattilaisten pitämä blogi

Saatko riittävästi D-vitamiinia?

D-vitamiini vaikuttaa kokonaisvaltaisesti hyvinvointiimme, näin varmistat riittävän saannin!

Tulemme julkaisemaan tässä kuussa 2 blogikirjoitusta D-vitamiinista, tässä ensimmäinen (perustietoa D-vitamiinista). Seuraavaksi julkaistava blogi viittaa koronaan ja D-vitamiiniin.

Pohjoisella pallonpuoliskolla vuoden viimeiset kuukaudet ovat pimeitä ja aurinkoa ei juurikaan päivän aikana paljoa näy. Tällöin on syytä varmistaa riittävä D-vitamiinin saanti muilla keinoilla.

D-vitamiinia vastaanottavia reseptoreita on lähes kaikissa elimistön soluissa. D3 on aktiivisin D-vitamiinin muoto. D-vitamiini on elimistön jokaisen kudoksen perussäätelijä.

D-vitamiinin tehtäviä: 

  • parantaa vastustuskykyä -> herättää solun toimimaan taudinaiheuttajaa vastaan ja toimii myös puolustusmekanismin rauhoittajana kun uhka on poissa. Jos tasaantumista ei tapahdu, vaikutus kohdistuu omiin kudoksiin. Tuloksena on tulehduksellinen autoimmuunisairaus
  • ylläpitää sukupuolihormonien tasapainoa
  • parantaa mielialaa
  • lisää fyysistä voimaa
  • vaikuttaa luuston ja hampaiden hyvinvointiin
  • säätelee solujen kasvua
  • syöpää ehkäisevä vaikutus (erityisesti eturauhas-, rinta- ja paksusuolensyöpä)

D-vitamiinia saadaan: 

  • auringonvalosta -> ihossa muodostuu auringon valon vaikutuksesta D3-vitamiinia. HUOM! Aurinkovoiteet, joiden suojakerroin on 7 tai yli, estävät ihossa D3-vitamiinin tuotannon
  • kalasta, kalaöljystä
  • kananmunan keltuaisesta
  • metsäsienistä (esim. kanttarellit)
  • maitovalmisteista
  • naudan ja sian maksasta (luomu)

D-vitamiinin puutteella tutkimusten mukaan on todettu yhteys muun muassa:

  • sydän- ja verisuonisairauksiin
  • heikentää miesten ja naisten hedelmällisyyttä
  • erilaisiin ihosairauksiin, esim. psoriasis
  • autoimmuunisairauksiin ja keskushermoston sairauksiin, esim. diabetes, MS-tauti (Heaney 2008, Alitalo 2010)
  • osteoporoosiin
  • syöpäsairauksiin
  • infektioriskin lisääntymiseen

Omaa terveyttään turvaavan on hyvä pyrkiä siihen, että D-vitamiinipitoisuus olisi yli 100 nmol/l. Monet asiantuntijalääkärit suosittelevat tätäkin korkeampia tasoja etenkin eräiden kroonisten sairauksien yhteydessä. Oman D-vitamiinipitoisuuden voi selvittää yksinkertaisella verikokeella.

Voit mittauttaa D-vitamiinitasosi myös meillä Oloni-klinikalla

Varaa aika puhelimitse ma-pe klo 8.00-19.00 puh. 020 720 2480.

Verimikroskopistin vastaanotolla elävän veren analyysi antaa tietoa kehon tilasta, varaa aika Oloni-klinikan verianalyysiin

Verimikroskopistin vastaanotolla verestä voidaan havaita kehossa vallitsevia puutostioja ja elinten kuormitustiloja. Analyysissa ei ole kyse lääkärin antamasta diagnoosista, vaan niiden antama tieto on tarkoitettu itsehoidon tueksi.